Med udgangspunkt i dagtilbudsloven og "Styrkede læreplaner", arbejde vi løbende med udvikle børnenes læringsmiljøer så vi bedst muligt til god ser det enkelte barns og børnegruppernes behov og understøtter deres læring , udvikling og dannelse.
I vores pædagogiske hverdag er omsorgsfulde, anerkendende og læringsorienterede relationer grundlæggende. Vi støtte og guider børnene i selv at mestre flere og flere af hverdagens små og stor udfordringer, så de føler sig kompetente og udvikler stadig større tro på sig selv og deres fremadrettede muligheder.
Det kendetegner Børnehuset Mælkevejen at:
- Vi sammensætter børnegrupper ud fra mestringsniveauer. (Vygotsky).
- Vi bruger handlingsteori, til at etablere prøvehandlinger, når vi støder på komplekse pædagogisk udfordringer. Vi skaber læring og udvikling ud fra prøvehandlingerne.
- Vi er optagede at børnene lærer at være sig selv og sammen med andre, og lærer f.eks. af konflikter.
Til gå Handlingsteoriskemaer her under.